Monday, September 22, 2008

Buat Blog Roll

Untuk mendapatkan kotak Blogroll, yang paling asas kena memahami kod html,java script dan juga kod css dengan lebih mendalam dan terperinci.Cuba lihat kod yang dipaparkan untuk lebih jelas…kerana sedikit kesilapan akan menyebabkan Blog yang dihasilkan selama ini hancur berkecai..Jangan lupa untuk backup blog demo tu yang lebih penting…aku selalu bagi ingat kat semua member yang aku ajar jangan lupa backup blog yang telah dihasilkan kerana macam-macam boleh terjadi.Jangan jadikan mimpi ngeri tu menjadi kenyataan seperti yang pernah berlaku pada blog peribadi aku dulu dan ianya mungkin boleh terjadi kepada blog-blog lain yang telah diusahakan selama ini.
Cuba perhatikan betul-betul kod tersebut.
1. Kotak Blogroll Model Text Area

Contohnya seperti kotak blog roll blog sekolah aku tu,begini cara untuk membuatnya :
Pasang code berikut ini di dalam element blog demo (Page Elements --> Add a Gadget --> HTML /Javascript)



#link1

#link2

#link3

#link...



keterangan:
- Kode width: 200px; dan height: 200px; adalah ukuran lebar dan panjang kotak,demo boleh mengubahnya dan menyesuaikanya dengan ukuran yang demo suka.
- Ganti tulisan "#link1,#link2, #link3 dst" dengan daftar link-link demo, boleh diisi dengan banner link.
- Jika demo ingin daftar link-linknya berjajar seperti blog yang aku buat, maka hilangkan kode


2. Kotak Blogroll Model Marquee

Kotak ini juga mampu menampung banyak link dalam tempat yang sempit. Namun kotak blog roll ini berbeza dengan kotak yg diatas, karena kotak yang ini tidak memiliki rollbar (yg biasanya disebelah kanan terus ditarik keatas kebawah ). Link-link atau isi didalam kotak ini akan bergerak/berjalan secara vertikal ataupun secara horizontal. Beginilah cara cara buatnya:
Pasang code berikut ini di kedalam element demo (Page Elements --> Add a Gadget --> HTML /Javascript)


onmouseover='this.stop()' onmouseout='this.start()' width="95%" >

#link1

#link2

#link3

#link...




Keterangan :
- Kode "up" itu menunjukan arah pergerakan tulisan,kalau left maka tulisan tersebut akan bergerak dari kiri dan kalau up akan keatas. Demo boleh menggantinya dengan down, left, right
- Jika demo menggantinya dengan pergerakan horizontal (left atau right) maka hilangkan kode
.
- Angka "100" menunjukkan tinggi dari kotak blogroll demo. Semakin banyak angkanya maka semakin tinggi pula ukuran blogroll.

Untuk Dapatkan kod HTML sila download fail dari blog ni ataupun email kan aku alamat email mu.Dalam blog ni kod tidak dapat dicopy sebab aku telah blok dan halang.